Webinaarit 2021

ETÄTYÖSSÄ LÄHELLÄ

Viisi webinaaria etätyön sujuvoittamiseksi

keskiviikkoisin, klo 18.00-19.00

Etätyöskentely lisääntyy työelämässä koronapandemian siivittämänä. Tuoreita näkökulmia etätyön haasteisiin, iloihin ja parhaisiin käytäntöihin. Tuotteliaisuutta, läheisyyttä ja yhteisöllisyyttä etätöihin.

Etätyön johtaminen

Heli Rautjärvi

keskiviikko 03.02.2021, klo 18.00-19.00

Etätyöstä huolimatta, ja jopa sen vuoksi, ihmisten psykologiset perustarpeet eivät katoa mihinkään: ihminen haluaa tulla nähdyksi, kokea tekevänsä merkityksellisiä asioita ja kuulua yhteisöön. Johtamisen tarve ei siis vähene, vaan päinvastoin korostuu erilaisissa etätyöympäristöissä. Samalla, kun fyysinen kanssakäyminen vähenee, yhteisten rakenteiden ja toimintatapojen merkitys korostuu; miten työtehtävät pysyvät mielekkäinä, mitkä ovat yhteiset tavoitteet ja miten niiden etenemistä seurataan. Ihmisten jaksamista ja fiilistä on vaikea havainnoida, joten yrityksen tulee tietoisesti rakentaa etäkohtaamisen paikkoja ja mittareita. Hyvä yrityskulttuuri ja (etä)vuorovaikutus ei tapahdu itsestään, se pitää tehdä.

Tämä webinaari sopii sinulle, jos:

  • Haluat johtaa etäjoukkojasi psykologiset perustarpeet säilyttäen

  • Ymmärrät yhteisten rakenteiden ja toimintatapojen tärkeyden

  • Haluat työkaluja hyvän etätyön johtamiseen

heli rautjärvi.jpg

Heli Rautjärvi

Heli on sekä julkista että yksityistä sektoria kolunnut organisaatioiden ja johtamisen kehittämisen asiantuntija, joka työskentelee nykyään yrityskulttuurimuotoilijana Leidenschaftilla. Etätyötä ja sen johtamista tukevia käytäntöjä Heli on ollut rakentamassa niin vahvasti etätyölle rakentuvan yrityksen avainjäsenenä kuin ulkopuolisen yrityskulttuurimuotoilijan roolissa. Työ- ja organisaatiopsykologian erikoispsykologina ja kahden pienen pojan äitinä Heli tuntee etätyön haasteet ja mahdollisuudet sekä teorian että käytännön tasolla.

 

Tehoa etäilyyn - ole itsesi pomo

reetta viinanen

KESKIVIIKKO 03.03.2021, klo 18.00-19.00

Itsensä ja oman työnsä johtaminen saa omat lisähaasteensa, kun monen työ on siirtynyt kotitoimistoille ja erilaisiin etätyöympäristöihin. Työarki on täynnä muutosta ja  uuteen sopeutumista. 

Miten huolehtia omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta uudessa tilanteessa. Millaisin konkreettisin keinoin johdan itseäni ja pysyn tehokkaana, vireänä ja innostuneena omassa työssäni isojenkin muutosten keskellä.

Tässä työpajassa saat konkreettisia työkaluja niin oman hyvinvointisi kuin oman työsi johtamisen tueksi. Pääset löytämään juuri sinulle parhaat käytännöt itsesi lempeän tehokkaaseen pomottamiseen.

Tämä webinaari sopii sinulle, jos:

  • Kaipaat työkaluja itsesi ja työsi johtamiseen - myös etätyöympäristöissä

  • Haluat voida hyvin ja huolehtia jaksamisestasi - myös etätyöympäristöissä

  • Haluat pohtia itsellesi sopivia käytäntöjä työn tehokkaaseen tekemiseen - myös etätyöympäristöön

Reetta_Viinanen.png

reetta viinanen

Reetta on toiminut erilaisissa työyhteisöissä viestinnän, muutosjohtamisen sekä liiketoiminnan kehittämisen parissa asiantuntijana, kouluttajana ja valmentajana. Reetan kokemuksessa painottuvat erilaiset työelämän muutoshankkeet. Hänelle onkin tärkeää auttaa ihmisiä ja työyhteisöjä selviytymään kehitykselle välttämättömistä muutoksista menestyvinä ja hyvinvoivina.


Valmentajana Reetta on rohkaiseva innostaja, joka haluaa lisätä ihmisten kohtaamistaitoja, henkilökohtaisia voimavaroja sekä sisäistä luottamusta. Hän pyrkii laajentamaan näkökulmia ja osallistamaan ihmiset kehittymään yhdessä.

Reetalla on oma yritys Rohkeushyppy, joka valmentaa “tulevaisuuden kestäviä yrityksiä ja elämän kestäviä ihmisiä” - rohkeutta ja henkilökohtaisia voimavaroja muuttuvaan maailmaan, konkreettisin työkaluin ja harjoituksin.

https://rohkeushyppy.fi/
https://www.linkedin.com/in/reetta-viinanen/


 

Virtuaaliset työyhteisöt

juhani koivuviita

KESKIVIIKKO 10.03.2021, klo 18.00-19.00

Mikä tekee työyhteisön? Yhteisöllisyyden kannalta olennaista on yhdessä vietetty aika. Sitä varten tarvitaan jokin tila, johon tulla yhteen. Miten tämä voidaan mahdollistaa virtuaalisesti? Millaista on kohdata verkossa, syntyykö siellä läsnäolon tunnetta? Miten virtuaalista työyhteisöä johdetaan, ja onko itsensä johtamisella ja itseohjautuvuudella vielä suurempi merkitys? Onko haasteesi tai tavoitteesi johtaa virtuaalista työyhteisöä? Millaisia asioita olet jo kokeillut?  Webinaarissa keskitymme virtuaalisen työyhteisön kannalta olennaisiin kysymyksiin ja teemoihin. Näitä ovat mm. tila, prosessit, roolit ja viestintä. Tavoitteena on tarjota juuri sinulle tärkeä oivallus sekä työkaluja virtuaalisen työyhteisön johtamiseen. Valmentaja auttaa sinua tekemään havaintoja ja kytköksiä kontekstiin. Reflektoimalla oivallukset nousevat esiin ja pystyt erottamaan, mitä voit viedä mukanasi omaan arkeen.

Tämä webinaari sopii sinulle, jos:

  • Haluat ymmärtää yhteisöllisyyttä ja sen rakentamisen elementtejä

  • Haluat kuulla virtuaaliyhteisön rakentumisesta

  • Saat työkaluja virtuaaliympäristöissä toimimiseen

Juhani photo 2017.jpg

juhani koivuviita

Juhani Koivuviita on yksi Hub Turku ry:n perustajista. Hän on ollut aktiivisesti mukana yhteisöllisen työtilan ja yrittäjäyhteisön kehittämisessä ja toiminut yhdistyksen puheenjohtajana. Syksyllä 2020 Juhani käynnisti Virtual Hubin, joka on virtuaalinen yhteistyöskentelytila. Hubin lisäksi Juhani työskentelee Educraftor Oy Ab:ssa, jossa hän valmentaa lyhyistä parin tunnin spurteista aina lukuvuoden pituisiin oppimisprosesseihin. Educraftorissa Juhanille on kertynyt viiden vuoden kokemus kansainvälisestä työyhteisöstä, joka toimii päivittäin yli maiden rajojen eli virtuaalisesti.  Juhani on aiemmin urallaan toiminut mm. kieltenopettajana, peruskoulun rehtorina sekä ohjelmapäällikkönä ja koordinaattorina kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Juhanin missiona on lisätä ihmisten välistä ymmärrystä dialogin ja luottamuksen rakentamisen kautta. Sen lisäksi hän auttaa ihmisiä kokeilemaan ja kehittämään jatkuvan oppimisen tapoja.

 

Mitä minulle kuuluu? Kykyviisari

Miia Wickström

05.05.2021 klo 18-19

Tässä webinaarissa keskitymme työkyvyn kokonaisuuteen. Tutustumme työikäisten työ- ja toimintakyvyn itsearviointiin kehitettyyn Kykyviisari-menetelmään ja sen hyödyntämisen mahdollisuuksiin yksilön, työntekijän ja organisaation tasolla.

Webinaari sopii sinulle, jos:

  • Haluat tutustua työkyky-teemaan ja Kykyviisari-menetelmän sisältöön

  • Haluat tutustua Kykyviisarin käyttöön oman tilanteesi kartoittamisessa

  • Haluat tutustua Kykyviisarin hyödyntämisen mahdollisuuksiin työssäsi muiden työ- ja toimintakyvyn tukemisessa

  • Haluat pohtia Kykyviisarin tuottaman tiedon hyödyntämistä työkyvyn tuen palvelujen kehittämisessä

Wikström Miia_ttlkuva16_3.jpg

Miia Wickström

Työterveyslaitoksessa tutkijana toimiva Miia Wikström on liikuntatieteilijä (LitM) ja sosiaalipolitiikan tohtoriopiskelija (HY). Hän on vastannut Kykyviisarin kehittämistyön koordinoinnista vuodesta 2014 ja tutkii parhaillaan Kykyviisarin ominaisuuksia työ- ja toimintakyvyn mittaamisessa. Työssään Miia tukee eri organisaatioita Kykyviisarin juurruttamisessa osaksi asiakastyötä ja toiminnan vaikutusten arviointia. Miian tavoitteena on 1) auttaa yksilöitä löytämään omat vahvuudet ja haasteet työ- ja toimintakyvyssään sekä 2) tukea organisaatioita löytämään tarkoituksenmukaisimmat palvelut yksilöiden työ- ja toimintakyvyn edistämiseen.

 

Etätyön parhaat käytännöt

Fanny Karlsson

KESKIVIIKKO 02.06.2021, klo 18.00-19.00

Etätyö, joustava työ, liikkuva työ, paikkariippumaton työ - toimintamallilla on monta nimeä ja se on tehnyt vahvaa esiinmarssia muuttuvassa työelämässä jo pitkään. Mikään ei kuitenkaan ole aktivoinut sen yleistymistä yhtä voimakkaasti kuin globaali pandemia Covid19. Keväällä (YLE Uutiset 5.4.2020) uutisoitiin, että yli miljooa suomalaista siirtyi etätöihin koronavirustilanteen vuoksi. Noin puolet vastaajista kertoi myös sekä haluavansa, että pystyvänsä jatkamaan etätyöskentelyä kokonaan tai osittain myös jatkossa. Osalle yrityksistä ja työntekijöistä paikkariippumaton työ on ollut mahdollista ja käytössä jo pitkään, mutta tässä mittakaavassa sen hyödyntäminen on asettanut niin työntekijät kuin yrityksetkin uuteen tilanteeseen. Useat lähteet uskovat etätyön tulleen jäädäkseen ja tulevaisuudessa paikkariippumaton työ saatetaankin nähdä, erityisesti tietotyöntekijöillä, enemmänkin itsestään selvyytenä kuin “työsuhde-etuna”. Tässä webinaarissa keskustelemme siitä mistä elementeistä koostuu sujuva etätyöarki ja millaisia keinoja yritykset ovat ottaneet käyttöön etätyön tukemisessa. Lisäksi pohditaan mitä mahdolliset sudenkuopat ovat ja miten niitä voidaan välttää.

Tämä webinaari on sinulle jos:

  • Toimit esimiehenä / johtajana etätyötä tekeville tiimille

  • Toimit tiimissä, jossa tehdään osittain etätyötä ja pohdit miten tehdä tiimityöstä sujuvampaa

  • Teet (osittain) etätöitä ja kaipaat käytännön vinkkejä oman sujuvamman etätyöarjen tueksi

  • Toimit työntekijäkokemuksen parissa ja mietit miten parantaa sitä etätyöaikana

Fanny_Karlsson-2.jpg

Fanny Karlsson

Fanny Karlsson on vuorovaikutuksen ja kohtaamisten ammattilainen, jolla on monipuolinen kokemus viestinnän, HR:n ja markkinoinnin saralta. Tällä hetkellä Fanny toimii Euroopan parhaana työpaikkanakin palkitussa Vincitissä ihmisten arjen tukena, tiimien coachina, aktiivisena työyhteisöviestijänä ja yrityskulttuurin kehittäjänä. Joku voisi kutsua roolia nimellä HR Manager, mutta Fanny itse kallistuu esim. People & Culture Generalist tai Employee Experience Architect -titteleihin.