Webinaarit 2021

TYÖN TULEVAISUUS

Kymmenen webinaaria työn tulevaisuudesta

keskiviikkoisin, klo 18.00-19.00

Työn tulevaisuuteen liittyy töiden loppumista ja uusien töiden syntymistä. Visioimme yhdessä millaisia teknologisia muutoksia on tulossa ja millaista inhimillistä muutosta ne edellyttävät.

Cultural diversity as catalyst of innovation

Priyanka Banerjee

keskiviikko 20.01.2021, klo 18.00-19.00

How do you think the future of work will look like? Working with the megatrend of diversity and inclusion(D&I), Priyanka, answers why D&I is an essential ingredient to be successful in the future of work. 

In this webinar, she will walk you through the skills and competence your organization will need to stay relevant in the future. She will then explore in detail how diversity, especially cultural diversity, is not just beneficial for your organization but is crucial if you want to be innovative. The webinar will give tools to help organizations become more innovative and inclusive using cultural diversity. 

This Webinar is for anyone who:

  • Wants to understand the future of work and the role of cultural diversity in it.

  • Wants to learn tools and methods to become more innovative.

  • Wants to build a good workplace culture to improve productivity

  • Wants to increase their cultural intelligence and exercise their empathy muscle

Priyanka Banerjee_300dpi.jpg

Priyanka Banerjee

Priyanka is a Diversity & Inclusion coach and the co-founder of BusinessWiz Oy. Originally from India, she has an engineering background and came to Finland as an IT consultant. She started her own company with a vision to create inclusive workplaces where every individual can perform to their best potential while feeling safe and included. She works with organizations to help them understand their existing company culture, provide them with tools to use diversity and inclusion as a competitive advantage and help them create a future-proof company culture.

Find her on Linkedin: https://www.linkedin.com/in/priyankabanerjee07

Website: https://businesswiz.fi/

Email: priyanka.banerjee(at)businesswiz.fi


 

Luottamus megatrendinä

Kalle Nieminen

KESKIVIIKKO 10.02.2021, klo 18.00-19.00

Suomalaiset ovat perinteisesti luottaneet päätöksentekijöihin, mutta tänä päivänä luotamme entistä enemmän samalla tavalla ajattelevaan ihmiseen asemasta riippumatta. Tässä webinaarissa keskitymme tulevaisuuden megatrendeihin sekä siihen, miten niihin voitaisiin vastaan. Avaamme ennakoinnin ja tulevaisuudentutkimuksen nykytilaa ja merkitystä yhteiskunnalle, yrityksille ja yhdistyksille. Käymme megatrendejä läpi laajasti, mutta keskittyen erityisesti työn ja luottamuksen tulevaisuuteen. Emme maalaile kauhukuvia työn loppumisesta, mutta puhumme siitä, miten työ varmasti tulee muuttumaan. Entä miten tämä ja muut trendit vaikuttavat luottamukseemme. Keneen luotamme tulevaisuuden muuttuvassa maailmassa? Megatrendit sivuavat laajoja aiheita kuten ilmastonmuutos, teknologian kehitys, kaupunkien tulevaisuus ja väestön monimuotoistuminen, joten esityksestä löytyy jokaiselle jotakin.

Tämä webinaari sopii sinulle, jos:

  • Olet kiinnostunut tulevaisuudesta ja sen muuttamisesta.

  • Olet kiinnostunut työn ja luottamuksen tulevaisuudesta.

kalle nieminen-9965.jpg

Kalle Nieminen

Kalle Nieminen toimii johtavana asiantuntijana Sitowise Oy:ssä, jota ennen hän on tehnyt lähes 10 vuoden uran Suomen itsenäisyyden juhlarahastossa Sitrassa. Kalle uskoo siihen, että tulevaisuutta voidaan muuttaa oppimalla, yhteistyötä tekemällä ja uusia innovaatioita kehittämällä. Kalle on kokenut ja kiitelty puhuja tulevaisuusteemoista.

Kuvaaja Miikka Pirinen

 

Yrityskulttuuri

panu luukka

KESKIVIIKKO 24.03.2021, klo 18.00-19.00

Yrityskulttuuri tarkoittaa sitä, mitä tapahtuu, kun kukaan ei ole katsomassa. Ei ole olemassa universaalisti oikeaa tai väärää kulttuuria. Kulttuurin oikeus tai vääryys määrittyy aina suhteessa siihen miksi organisaatio on olemassa ja minne se on menossa. Kulttuurin tehtävänä on siis mahdollistaa organisaation menestys. Vain olemalla tietoinen kulttuurista ja johtamalla sitä, voit menestyä.

Yrityskulttuurilla tarkoitetaan yrityksen tiedostettuja ja tiedostamattomia arvoja, rakenteita, toimintatapoja sekä niiden ilmentymiä, jotka ohjaavat sen jäsenten käyttäytymistä, yhdistävät heitä ja erottavat yrityksen muista yrityksistä. Yrityskulttuuri on siis yrityksen ja sen ihmisten tapa toimia.

Leidenschaftilla uskomme yrityskulttuurin rakentuvan neljälle kulmakivelle:

  • organisaation ihmiskäsitykselle,

  • sen edustamalle arvomaailmalle,

  • sen olemassaolon syylle ja

  • suunnalle, johon organisaatio on menossa.

Nämä kulmakivet luovat pohjan kulttuurille, mutta lopulta kulttuuri näyttäytyy ja siitä tulee totta arjen teoissa.

panu-luukka-e1577979586524.jpg

panu luukka

Panu on yksi Leidenschaftin perustajista, Siqni henkilöstö-kyselyn luoja ja yrityskulttuurimuotoilija. Panulla on yli 20 vuoden kokemus voittavien yrityskulttuurien rakentamisesta. Ennen Leidenschaftia Panu on toiminut mm. Satama Interactiven henkilöstöjohtajana sekä Great Place to Workin toimitusjohtajana. Panua tituleerataan monesti Suomen Mr Yrityskulttuuriksi. Hänen kirjoittamansa yrityskulttuurin perusteos Yrityskulttuuri on kuningas julkaistiin keväällä 2019. Panu on aina ollut ja on edelleen tiiviisti mukana arjen asiakastyössä. Lisäksi Panu toimii tällä hetkellä hallituksen jäsenenä eri yhtiöissä yrityskulttuurin asiantuntijan roolissa.

 

Tulevaisuuden työyhteisötaidot

DUUNITORI

21.04.2021 klo 18-19

Millaisia ovat työn tulevaisuus ja tulevaisuuden työyhteisötaidot? Onko yhden tulevaisuus jo jonkun toisen arkipäivää? Koronaepidemiaa kutsuttiin vuonna 2020 työelämän digiloikaksi, kun eritoten tietotyöläiset siirtyivät massoittain etätöihin. Se aiheutti joillain työpaikoilla kulttuurishokin, joillain korkeintaan pientä värinää. Viimeistään nyt on käynyt selväksi työelämän fragmentoituminen ja eritahtisuus. Se on myös mahdollisuus oppia.

Webinaarissa esitellään tuloksia vuodenvaihteessa 2020-2021 valmistuneesta tutkimuksesta, joka käsittelee etätyökulttuuria erityisesti tietotyöläisen näkökulmasta. Miten "uusi normaali" haastaa johtamiskulttuurin? Mitä taitoja työntekijän kannattaa kehittää pärjätäkseen murroksessa?

Tämä webinaari sopii sinulle, jos:

  • Olet kiinnostunut tulevaisuuden työyhteisötaidoista

  • Haluat saada näkökulmia työelämän digiloikkaan ja siihen vastaamiseen

  • Haluat saada poikkileikkauksen tuoreeseen tutkimukseen työyhteisötaidoista

B017124F-36E4-4DF3-888C-DF12C449FB75.jpeg

Lauri Vaisto

Principal Consultant - Strategy & Employer Brand, vetää Duunitorin strategisen konsultoinnin palveluja. Työnantajabrändin johtaminen on yhä useamman yrityksen ja organisaation prioriteettina kilpailun jatkuvasti kiristyessä parhaasta osaamisesta. Lauri käy työssään jatkuvaa keskustelua Suomen suurimpien työnantajien HR-, markkinointi-, viestintä- ja liiketoimintajohdon kanssa työnantajabrändin tutkimuksesta, luovasta konseptoinnista ja rekrytointimarkkinoinnin keinoista. Laurin työhön ja näkemyksiin voi tutustua lähemmin Linkedinissä ja Duunitorin sivuilla.

 

Digitaidot nyt ja tulevaisuudessa

Minna Piirainen

KESKIVIIKKO 19.05.2021, klo 18.00-19.00

Digitaidot ovat kansalaistaito, joka mahdollistaa joustavamman arjen meille jokaiselle. Digitaitojen avulla hoidetaan arjen asiat ja pysytään kiinni yhteiskunnassa. Digitalisaatio vaatii meiltä kaikilta, yrittäjiltä, yhteisöiltä ja yksityishenkilöiltä, uutta osaamista. Digitaitojen ylläpitäminen on tärkeää ja kuitenkin monia suomalaisia huolestuttaa digitalisaation tempossa mukana pysyminen.

Tämä webinaari sopii sinulle jos:

  • Olet kiinnostunut digitalisaatiosta

  • Haluat tietää mitä ovat digitaidot

  • Haluat kehittää omia digitaitojasi

minna_piirainen_mustatausta_1500px.jpg

Minna Piirainen

Minna Piirainen toimii Digi- ja väestötietovirastossa digituen projektipäällikkönä. Minnan vastuulle kuuluu kansalaisiin kohdentuvan digituen sekä Yritysten ja yhteisöjen digitukiprojektin ohjaaminen ja kehittäminen. Minna on erityisen kiinnostunut digitalisaation läpileikkaavasta vaikutuksesta yhteiskuntaan sekä digivanhemmuudesta. Mitä innostuneempi Minna on, sitä enemmän tamperelaisuus puskee läpi puheesta. Digi- ja väestötietovirasto edistää julkisen hallinnon ja koko suomalaisen yhteiskunnan digitalisointia ja sähköistä asiointia, turvaa tietojen saatavuutta sekä tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin. Digituen avulla kehitetään digitaitoja, tuetaan digitaalisten palveluja ja laitteiden käyttöä sekä asioinnin siirtymistä digitaaliseen palvelukanavaan. DVV toimii digituen valtakunnallisen kehittäjänä ja tukiorganisaationa.
#digituki #digitaidot #digikaikille

 

Uuden ajan eläkeläinen
- yrittäjäksi eläkkeellä

Kirsti Tuominen

KESKIVIIKKO 16.06.2021, klo 18.00-19.00

Yhä useampi eläkkeelle jäävä perustaa nykyisin yrityksen. Eläkkeellä yrityksen perustavat ovat nykyisin yksi eniten kasvava ryhmä uusista yrittäjistä. Usein motiivina on halu jakaa omaa osaamista, kokea olevansa tarpeellinen, pysyä aktiivisena ja vaikuttaa yhteiskunnassa.

Eläkkeellä yrityksen perustaminen tapahtuu samoin kuin muulloinkin, mutta yli 67-vuotiaan ei tarvitse hankkia muille yrittäjille pakollista YEL-vakuutusta.  Etunaan eläkkeellä yrittäjäksi ryhtyvällä on elämänkokemus, vahva alansa osaaminen sekä jo valmiit verkostot.

Tässä webinaarissa tutustumme siihen, millaista eläkkeellä on toimia yrittäjänä. Mitä se tarkoittaa taloudellisesti ja miten lähipiiri siihen saattaa suhtautua. Miten se rajoittaa ja toisaalta rikastuttaa elämää.

Tämä webinaari sopii sinulle, jos:

  • Haluat jakaa osaamistasi eläkkeelle jäätyäsikin

  • Haluat pohtia, ryhtyisitkö eläkkeelle yrittäjäksi

  • Haluat oppia, mitä yrittäjäksi ryhtyminen eläkkeellä tarkoittaa

20181016-kirsti_Kallion kirjasto3.jpg

Kirsti Tuominen

Kirsti on yhteiskuntatieteiden maisteri, ex-kirjastonjohtaja ja nykyinen yrittäjä. Ennen eläkkeelle jäämistään 2015 hän oli Kallion kirjaston johtaja.  Marraskuussa 2017 Kirsti perusti yrityksensä Virtaa -valmennus. Työuransa Kirsti teki pääkaupunkiseudun kirjastoissa, joista kaksikymmentä vuotta esihenkilönä ja isojen kirjastoyksiköiden johtajana. Kirstin aikana Kallion kirjasto nousi esiin vireänä alueellisena toimijana, joka otti haltuun myös uudet some-kanavat.  Niin klisee kuin ilmaisu onkin, voi Kirstiä kuvata ikuiseksi opiskelijaksi. Työvuosina hän oli intohimoisesti kiinnostunut johtamisesta. Eläkkeellä hän opiskellut coachingia ja suorittanut NLP:n Master Practitioner -tason. Joulukuussa hän valmistui ratkaisukeskeiseksi valmentajaksi. Virtaa -valmennuksen kautta Kirsti valmentaa, vetää työyhteisökoulutuksia sekä vuoden mittaisia Valmentavan mentoroinnin -ohjelmia.
Tutustu Kirstiin: www.virtaavalmennus.fi

 

Millenniaalit työelämässä

atte mellanen

KESKIVIIKKO 18.08.2021, klo 18.00-19.00

Suomalainen työvoima laskee yli 4% seuraavan 15 vuoden aikana huolimatta kaavailluista eläkeiän nostoista. BCG:n tutkimusten mukaan taas työvoiman tulisi kasvaa säilyttääksemme nykyisen tuottavuuden kasvun huolimatta automaation ja tekoälyn yleistymisestä. Jo nyt näemme pulaa talenteista esimerkiksi ohjelmistoalalla ja sama trendi tulee näkymään myös muilla aloilla. Osaavan työvoiman sitouttamisesta on tullut yhä merkittävämpi kilpailuetu aikakaudella, jossa etenkin nuoremmat työntekijät hakevat paikkaansa työelämässä ja vaihtavat työtään entistä useammin. Maailman myllerryksen keskellä työelämän nuorimpien, Y- ja Z-sukupolven, sitouttamisen, mutta myös työssä jaksamisen ja tuloksellisen johtamisen kanssa painii yhä useampi organisaatio. Merkittäväksi tämän tekee se, että jo nyt yli puolet työvoimastamme koostuu näistä nuorista tulevaisuuden tekijöistä.

Tässä webinaarissa tutustumme tarkemmin Y- ja Z-sukupolviin: miksi he ovat sellaisia kuin ovat ja mitä he hakevat työltä ja johtamiselta. Webinaarissa esitellään myös, miten työelämä on muuttunut ja miten nuorempien sukupolvien kanssa tehdään onnistuneesti yhteistyötä. 

Tämä webinaari sopii sinulle, jos:

  • Haluat ymmärtää työelämän nuorimpien mielenmaisemaa, tarpeita ja toiveita työelämälle ja johtamiselle

  • Haluat saada vinkkejä oman johtamisen kehittämiseen

Atte lähi.jpg

Atte Mellanen

Atte on työelämän murroksen ja johtamisen asiantuntija, jonka intohimo on kehittää suomalaista työelämää paremmaksi – puhutaanpa sitten johtamisesta, kulttuurista, rakenteista tai prosesseista. Hänen visionsa on työelämä, jossa yritykset menestyvät ja saavat henkilöstöstään irti heidän täyden potentiaalinsa ajamatta työntekijöitään burnoutin partaalle. Tämä visio edellä Atte kirjoitti yhdessä Karoliina Mellasen kanssa modernin johtamisen menestysteoksen Hyvät, pahat ja millenniaalit – miten meitä tulisi johtaa. Kirja kertoo valloillaan etenevästä työelämän muutoksesta, mitä nuoret työntekijät hakevat työltä ja johtamiselta sekä millaisilla konkreettisilla tavoilla jokainen organisaatio pystyy nostamaan työntekijöiden suorituskykyä kestävästi, sitouttamaan työntekijät paremmin sekä katkaisemaan hälyttävät työuupumuksen kasvuluvut.


 

Jatkuva oppiminen

Juhani Koivuviita

KESKIVIIKKO 22.09.2021, klo 18.00-19.00

Oppiminen on hidasta ja nopeaa. Sisäinen muutos voi viedä pari vuotta. Kuinka pitkälle sitten päästään yhdessä webinaarissa? Ainakin eteenpäin. Joko tiedät, mitä kohti? Millaisia tavoitteita olet asettanut itsellesi? Entä jos tekisit matkaa yhdessä muiden kanssa kahden tunnin sijaan kahden vuoden ajan kohti yhteistä päämäärää? Oletko valmis tekemään kokeiluja ja oppimaan niistä? Webinaarin tuloksena voit hahmottaa ohuen punaisen langan. Se lähtee sieltä, missä olet ollut ja alkaa vahvistua, kun toimit rohkeasti webinaarin jälkeen. Tavoitteena on tarjota juuri sinulle tärkeä oivallus sekä työkaluja, joilla johdat omaa oppimista. Valmentaja auttaa sinua tekemään havaintoja ja kytköksiä. Reflektoimalla oivallukset nousevat esiin ja pystyt erottamaan, mitä voit viedä mukanasi omaan arkeen.

Tämä webinaari sopii sinulle, jos:

  • Olet kiinnostunut oppimisesta

  • Haluat asettaa itsellesi oppimistavoitteita

  • Olet halukas oppimaan kokeilemalla

  • Opit johtamaan omaa oppimistasi

Juhani photo 2017.jpg

Juhani Koivuviita

Juhani Koivuviita on yksi Educraftor Oy Ab:n perustajista. Hän vastaa yrityksen valmennusohjelmien suunnittelusta ja toimii tiimivalmentajana niissä. Hän valmentaa lyhyistä parin tunnin spurteista aina lukuvuoden pituisiin oppimisprosesseihin. Juhani on aiemmin urallaan toiminut mm. kieltenopettajana, peruskoulun rehtorina sekä ohjelmapäällikkönä ja koordinaattorina kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.




 

Työn tulevaisuus tilastoja arvioiden: Mittavaa murrosta vai alituista kehitystä?

Satu Ojala

KESKIVIIKKO 20.10.2021, klo 18.00-19.00

Webinaarissa pureudutaan ajankohtaisiin työmarkkinoiden ja työelämän kysymyksiin työikäistä väestöä edustavien Tilastokeskuksen useiden vuosikymmenien aikana kerättyjen tilastoaineistojen ja muutoksen näkökulmasta: Mikä työmarkkinoilla ja työssä muuttuu työikäisen väestön näkökulmasta? Olemmeko suuren murroksen, vai pikemminkin tavanomaisen, alituisen muutoksen äärellä? Miten työllisyys ja työttömyys ovat kehittyneet? Entä epätyypilliset työsuhteet ja muut työvoiman käytön muodot? Entä työllisten työolot: kenellä työn laatu on kohdallaan, kenellä siinä on ongelmia? Onko epävarmuus yleistynyt ja jos, niin kenellä? Vaihdetaanko ammattia työuran varrella yhtään sen yleisemmin kuin 1980-luvulla? Kuulet viimeisimpiä tilastollisen tutkimuksen näkökulmia työn muutokseen ja mahdolliseen tulevaisuuteen tilastotrendien ennustamana. 

Tämä webinaari sopii sinulle, jos:

  • Olet kiinnostunut ajankohtaisista työmarkkinoiden ja työelämän kysymyksistä ja muutoksista

  • Sinua kiinnostaa työelämän kehitys tilastojen valossa

  • Olet kiinnostunut työelämän muutoksesta ja murroksesta

Satu Ojala.png

Satu Ojala

Satu Ojala on tutkinut sosiaalipolitiikan yliopistonlehtori ja työelämän tutkija ja opettaja Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksessa. Ojala on tutkinut työelämää ja työuria keskeisillä suomalaisilla työmarkkina- ja työoloaineistoilla ja niihin kytketyillä rekisteriseurannoilla; nämä aineistot ulottuvat 1980-luvulta nykypäivään. Vuosina 2018–2020 Ojala on johtanut Työsuojelurahaston hanketta Pirstoutuvatko työurat? (2018–2020), jossa tarkastellaan FOLK-kokonaisrekisteriaineistolla suomalaisten työikäisten sekä erityisesti teollisuustyössä olevien työuria, ks. https://www.tuni.fi/fi/satu-ojala

Kuvaaja Jonne Renwall.

 

Työn murros ja koulutuksen haasteet

Petri Raivo

KESKIVIIKKO 01.12.2021, klo 18.00-19.00

Seuraavan 15 vuoden aikana työelämässä tapahtuu todella iso veren ja osaamisen vaihto. Eläköitymisen ja uusien työpaikkojen synnyn myötä suomalaiseen työelämään tarvitaan n. 1,15 miljoonaa uutta tekijää, siis 60 000 uutta osaajaa joka vuosi. Näistä tulijoista n. 60% on korkeakoulutettuja. Samalla kun väki vaihtuu, myös osaaminen uusiutuu ja muuttuu. Meillä on edessämme valtava urakka työelämässä olevien ja sinne menevien osaamisen päivittämisessä.

Webinaari sopii sinulle, jos olet kiinnostunut millaisia haasteita työelämän osaamiselle, väestön ikääntymiselle ja koulutukselle on tapahtumassa 2020-luvun Suomessa.

Tämä webinaari sopii sinulle, jos:

  • Olet kiinnostunut työn murroksesta

  • Olet kiinnostunut, millaisia haasteita murros tuo mukanaan

  • Olet kiinnostunut osaamisen kehittämisestä

Petri Raivo

Raivo Petri.jpg

Petri Raivo on 55-vuotias Karelia-ammattikorkeakoulun rehtori ja toimitusjohtaja, filosofian tohtori sekä Oulun ja Turun dosentti. Karelia-ammattikorkeakoulun rehtorina hän on toiminut vuodesta 2012 alkaen. Nykyisin luottamustehtäviin kuuluvat myös mm. Pohjois-Karjalan kauppakamarin hallituksen jäsenyys, sekä keskuskauppakamarin osaamisvaliokunnan, sekä ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston kansainvälisyysvaliokunnan jäsenyys. Raivon julkaisutoiminta käsittää noin 120 kpl tutkimusjulkaisuja matkailu- ja kulttuurimaantieteen aloilta. Näiden lisäksi hän on kirjoittanut useita kymmeniä ammattikorkeakoulutukseen liittyviä pääkirjoituksia, artikkeleita ja blogeja.  Tällä hetkellä Raivoa kiinnostaa erityisesti korkeakoulujen vaikuttavuuteen liittyvät kysymykset kuten työn murros, jatkuva oppiminen ja koulutusperäinen maahanmuutto


 

Webinaarit: 2018 | 2019 | 2020 | 2021