Kohti toimivaa vuorovaikutusta työelämässä
Mitä se on sinulle, mitä se on minulle, mitä se on hänelle?
Oletko koskaan ollut tilanteessa, jolloin työ on mielekästä, mutta ihmiset tai joku tietty ihminen laskee tunnelmaa tai hankaloittaa työn tekemistä?
Toimivassa työyhteisössä on ainakin nämä kolme tärkeää elementtiä:
Selkeä tavoite
Psykologinen turvallisuus
Toimiva vuorovaikutus
Eli tiedätkö, mitä sinun tulisi tehdä? Mitä sinulta odotetaan? Mitä lisäarvoa tai muutosta olet tullut tarjoamaan? Kuinka syvällisesti ymmärrät työsi? Jos tiedät, niin tämä asia on sinulla hyvin ja voit onnitella itseäsi. Jos et, niin tässä kohtaa tarvitaan toimivaa vuorovaikutusta. Kysy niin kauan, kunnes asia on sinulle kristallinkirkas. Selkeä tavoite muuttaa puuhastelun mielekkääksi.
Esimerkkitarinana: Kaupassa sovittiin, että kun on jonoa, niin otetaan toinen kassa käyttöön. Näin ei tapahtunut. Asiasta tuli kyräilyä, kunnes siitä keskusteltiin. Ihmiset olivat määritelleet sanan jono eri tavoin. Osalle jono on viisi ihmistä, osalle kolme ja osalle kymmenen. Toimintaohjetta muutettiin numeeriseksi (viisi ihmistä =jono) ja kaikki toimivat samoin, kyräilyä ei syntynyt.
Usein huono ilmapiiri ja ihmisten syyttely lähtevät syntymään jostain asiasta, jota ei ole selvitetty, ja selvittämättömänä nämä asiat saattavat johtaa ihmisten leimaamiseen asioiden sijaan. Tämän takia vuorovaikutus on tärkeää työilmapiirin ja työn sujuvuuden takia.
On hyvä perusohje antaa positiivinen palaute identiteettitasolle ”Sinä olet kiva” ja negatiivinen palaute asioihin ”Toivoisin, että tervehtisit minua aamuisin”.
Vuorovaikutuksen tavoite
Entä tiedätkö mitä sinulta odotetaan työyhteisössä? Tiedätkö, mikä on työyhteisösi vuorovaikutuksen tavoite? Jos tiedät, tämä asia on sinulla hyvin. Jos et, niin ota tämä asia esille ja sopikaa keskenänne, mikä on teidän yhteisössä vuorovaikutuksen merkitys.
Voitte käyttää apuna alla olevia kysymyksiä:
Miten vuorovaikutus vaikuttaa motivaatioon?
Miten vuorovaikutus vaikuttaa työhyvinvointiin?
Pidätkö siitä, että töissä puhutaan syvällisemmin työkavereiden elämästä? Mitä lisä-arvoa se tuo? Mitä haittaa siitä voi olla?
Miltä tuntuisi työskennellä työpaikalla, jossa keskitytään 100% työhön ja työkaverit eivät puhu työn ulkopuolisista asioista?
Mitä toiveita sinulla on työpaikkasi vuorovaikutuksen parantamiseksi ja mitä aioit itse tehdä tämän asian suhteen?
Itsensä kuulemisen taito
Joskus saatamme kokea, että emme tule nähdyksi, kuulluksi, arvostetuksi tai ymmärretyksi työpaikallamme. Kenties vetäydymme kuoreemme tai tulemme vihaiseksi. Saatamme nähdä toisissa vikoja tai sitten kuvittelemme, että kaikki vika on meissä itsessämme.
Voin lohduttaa, että kenessäkään meissä ei ole vikoja. Olemme tuntevia ja rosoisia ja se on kaunista ja inhimillistä.
Jos kuitenkin koemme, että emme tule kuulluksi, niin voimme kysyä itseltämme, että miksi emme salli itsemme tulla kuulluksi? Mitä jos se olisi meillekin mahdollista?
Hyvä vuorovaikutus lähtee omasta hyvästä olosta. Kun olet läsnä itsesi kanssa ja voit hyvin, niin sinun on helppo olla läsnä myös muiden kanssa. Kun kuulet itseäsi, olet varma asiastasi ja tutulla maaperällä, tuttujen ihmisten kanssa, on sinulle kertynyt jo paljon informaatiota. Sinun on helppo toimia.
Jos olet väsynyt, epävarma, henkisesti haavoilla, niin se myös helposti näkyy sinusta. Mielestäni on ok. sanoa, että en vielä osaa tätä, voitko auttaa? On ok. sanoa, että mietin omaa arvoani tässä yhteisössä, se on ok. Toisinaan vaikeudet haluaa peittää olemalla vahva, yrittämällä pärjätä yksin, ettei kukaan vain näkisi, että sinussa on joku sinun mielestäsi heikkous. Tämä on kuitenkin väärin sinua kohtaan. Sinulla on oikeus olla sinä kaikkine puolinesi juuri sopivasti epätäydellisenä, ollaksesi ainutlaatuinen yksilö.
Jos viestisi eivät tule vastaanotetuiksi, niin kysy itseltäsi: Miksi en salli itseni tulla kuulluksi? Miltä minusta tuntuu? Minkä toiveen tämä tunne haluaa kertoa?
Kerro itsellesi, että minulla on oikeus tulla kuulluksi, nähdyksi, arvostetuksi ja ymmärretyksi.
Sen sijaan, että ajattelet jonkun toisen olevan väärässä tai itsesi olevan väärässä, kysy itseltäsi, mikä toive minulla on työpaikan vuorovaikutukseen liittyen, joka ei nyt toteudu. Kun kuulet ja ymmärrät itseäsi, muutkin kuulevat sinua helpommin.
Toisille viestimisen taito
Kun olet viestinyt itsellesi, mikä toive tai tarve sinulla on, niin voit viestiä sen selkeämmin myös muille. Ennen työkaverisi kohtaamista, pysähdy hetkeksi miettimään, mitä mahdollisia ennakko-ajatuksia tai oletuksia sinulla on suhteessa työkaveriisi tai tiimiisi.
Ajattele tietoisesti, että työkaverisi hyvä tyyppi tai esimerkiksi todella taitava omassa työssään. Etsi jotain, missä asiassa arvostat työkaveriasi ja lähesty häntä siitä tunnetilasta käsin. Ihmiset aistivat ilmapiirin ilman sanoja.
Tämän jälkeen kerro, että sinulla on asiaa ja kysy, onko työkaverilla aikaa kuunnella. Jos asia tuntuu sinusta vaikealta sanoa, voit kertoa, että minusta tuntuu nyt hieman vaikealta sanoa tämä. Näin rikot muureja ja teet viestillesi tilaa. Kerro asiasi selkeästi minä-viestein ja toiveesi työkaverille tekojen tasolla.
Viestintä menee välillä pieleen ja se on ok. ja hyvin inhimillistä. Tärkeintä on, että viestit aktiivisesti, kuuntelet, tulet kuulluksi ja varmistat, että asiat on ymmärretty oikein. Kun ihmiset tulevat tutuiksi ja heillä on turvallinen olo ja varmuus siitä, että viestijällä on hyvä tarkoitus ja heitä arvostetaan ihmisinä ja työntekijöinä, tulkitaan viestitkin usein positiivisen kautta. Jos emme viesti, on sekin viesti ja ihmiset tulkitsevat nämä viestintätyhjiöt omien tulkintojensa kautta.
Viimeisenä vielä, ‘kyllä’-sana saa vuorovaikutuksen jatkumaan. ‘Ei’-sana on tärkeä, kun asetetaan rajoja. Kiitos sanalla sulatat kritiikin. Kokeile näitä kaikkia arjessasi.
Luota siihen, että sinulla on oikeus tulla ymmärretyksi asiasi kanssa. Ja kiinnitä huomiota siihen, millaisen katseen luot työkaveriisi, arvostavan vai kriittisen. Se, mihin huomio kiinnittyy se lisääntyy.
Ihania työpäiviä ja nauruntäyteisiä hetkiä työyhteisöihin - etänä ja läsnä.
Ystävällisin terveisin,
UP-Valmentaja Elina Masih