Vinkit LinkedInin käyttöön

Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, LinkedIn - sosiaalisen median kanavien lista on lähes loputon ja lisää syntyy jatkuvasti. Ei ihme, että osaa ihmisistä ahdistaa somen käyttö, sillä siitä on tullut myös väline itsensä esittelyyn. Otetaan selfiet, belfiet ja näytetään hyviltä. Työnhaussa onkin hyväksi erottaa termit itsensä esittely ja oman osaamisensa esittely. Itsensä esittelystä on kyse postattaessa kuvia itsestä eri tilanteissa esim. ystävien kanssa. Työnantajalle /rekrytoijalle tämä ei kuitenkaan tuo mitään lisäarvoa töitä haettaessa.

Sen sijaan oman osaamisen esittäminen kiinnostaa rekrytoijia ja tästä syystä työnhakijan onkin tärkeää tuoda sitä esiin somessa. Sosiaalisen median kanavista suosittelen ehdottomasti kokeilemaan LinkedIn:ä, jos et siellä jo ole. Ja jos olet, tarkista että profiilisi kuvastaa osaamistasi. Käy läpi vielä seuraavat asiat:

  • LinkedIn URL-osoitteesi. LinkedIn antaa automaattisesti osoitteeksi linkedin.com/in/etu-sukunimi/numerosarja. Editoi tämä numerosarja pois, tällöin osoitteesi näyttää dynaamisemmalta.

  • Nimike. Profiilia luodessasi täytät ensin ns. käyntikorttiosion, jossa kysytään tehtävänimikettäsi. Huolehdi, että tehtävänimikkeesi vastaa tavoitettasi. Jos olet työnhakijana, älä laita tehtävänimikkeeksi vanhaa työtehtävääsi, vaan kerro minkä alan tehtäviä haet. 

  • Dashboordista löytyy Career Interest-osio, jossa voit ilmoittaa  rekrytoijille olevasi työnhaussa (Let recruiters know you´re open).  Käytä osiota hyväksesi

  • Summary.  Tiivistelmään tulee laittaa ns. hissipuheesi, jossa kerrot osaamisestasi. Käytä hyväksesi numeroita (asiakasmääräsi, organisaation koko, myyntilukusi jne).  Tähän ei tule yksilöidä työkokemusta työpaikkakerrallaan.

  • Experience. CV:n kohdalla on ehdoton sääntö ettei se voi olla yli kahta sivua pitkä. LinkedIn:ssä ei ole vastaavia sääntöä. Mikäli työnantajasi on tuntemattomampi (eikä esim .kaikkien tuntema KONE) on hyvä aloittaa kertomalla yhdellä lauseella organisaatiosta. Tämän jälkeen avaa työtehtäväsi. Kerro onnistumistasi ja käytä jälleen hyväksesi lukuja. Voit liittää osioon myös kuvia ja videoita esim. presentaatioistasi.

  • Recommendations. Hanki suosittelijoita. Suosittelijat voivat olla vain 1-tason kontaktejasi, joten kutsu verkostoosi vanhat ja nykyiset työtoverisi, opiskelukaverit ja mahdolliset harrasteporukoista tutut ihmiset. Recommendations on lyhyt kirjallinen suositus työstäsi, jonka kontaktisi voi kirjoittaa sinusta ja sinä päätät haluatko julkaista sen. Suosittelen ehdottomasti julkaisemaan.  Rekrytoijat arvostavat recommendationseja, joten kerää niitä!  Moni sotkee recommendations:t endorsementteihin. Ne eivät ole sama asia. LinkedIin on mahdollista lisätä myös osaamislista (Skils) ja kontaktiesi on mahdollista käydä peukuttamassa Skilssejäsi. Tämä on vähän sama asia kuin tykätä facebookissa toisen kommentista.  Nämä peukutukset eivät juurikaan tuo lisäarvoa LinkedIn:ssä, joten niiden keräämiseen ei kannata hurjasti panostaa.

  • Toista läpi profiilisi niitä asiasanoja, joilla haluat tulla löydetyksi. Mitä useammin käytät tiettyjä asiasanoja, sen todennäköisemmin sinut löydetään sillä asiasanalla.

Näillä vinkeillä pääset alkuun LinkedIn kanssa - kokeile rohkeasti!

LinkedIn on tärkeä väylä organisaatioiden brändinäkyyvyyden lisäämiseen. Tästä syystä tarjoammekin liittoasiakkaillemme ilmaisen LinkedIn webinaarin 14.11.18 klo 8.30-9.30. Ilmoittaudu mukaan!

Edellinen
Edellinen

Miksi hakemus ei aina riitä?

Seuraava
Seuraava

Uravalmentajien rekry käynnissä Hangosta Ivaloon!